někdy stlačené na výpravnou povahokresuu, ale vždy dřevorytově drsné a primitivní, jako je první báseň této skupiny »Hrobník«, od níž jest jen jediný zpětný krok k lidové bizarnosti Kalinova »Kšaftu«. Ve sbírce »Světlou stopou« se oba proudy stékají a vytvářejí v cyklu nadepsaném »ldylly«, vrcholnou skupinu epického umění Sládkova. Baladická čísla jsou v převaze, a každé z nich má své zvláštní vyhrocení: od jízlivé selské invektivy ve slohu Václava Šolce a v archaickém upravení »V podhradí«, dostává se Sládek nejprve v »Hodinách«, k hrozebné a výstražné poe~ii pátého stavu, jak ji pěstovali F. Freiligrath a R. Mayer, poté v »Imogéně«, k výpravnému pastelu melancholického nádechu po způsobě Jaroslava Vrchlického, konečně však v grandiosním »Petru zvoníkovi« k sobě samému; celá ~kladba posunuta do tajemného šera, v kterém se tratí uhlem načrtnuté dějové obrysy, přelud pomatencův a vise posledního soudu smíšeny jsou zúmyslně k nepoznání, hukot živlů se divoce sváří s horečkou zjitřené mysli. V této visionářské baladě, nad níž sotva kdy napsal mohutnější, Sládek se nadobro odpoutal od N erudova vzoru. Neruda v nejkrásnějších svých baladách a 1'0· mancích ryje do dřeva děje a figury co nejhutnějšími čarami ostrého a prudkého reliefu. Sládek, mistr básnického leptu, rozvrhuje směle 160