kroklun vyhnouti se bažinat~ selance saIIlozřejm~ blaženosti. Sám vnitřní, neomylný hlas Inspirace varoval básníka vstoupiti, byť pro okamžik, na pozlacený práh, kde neusínají pouze přání, ale i písně. Stejně samozřejmou jistotu, s jakou se obracel k svému Bohu, zachoval J. V. Sládek vždycky také k přírodě. Neztratil nikdy souvislosti s jejími životadárnými zdroji, z nichž pil až do smrti jako dítě z plného prsu matčina - též tehdy, když se za moře vytrhl na čas z rodné půdy, živil svou poesii jen a jen inspirací přírodní. Sládek nezdomácněl nikdy v městě, a nepokoušel se vůbec porozuměti jeho složité a chmurné kráse; i mravní a hospodářské rozpory, kterými nová doba rozrušila přirozený souzvuk člověkúv ts osudem, přeloženy jsou v jeho hutných a hořkých sociálních básních pod volnou oblohou venkova. Ale J. V. Sládek, poeta spíše meditační než popisný, jest vším spíše než výmluvným nadšencem pro přírodu; na to jest jeho věrná láska pří. liš hluboká a cudná. Důvěrný styk s přírodou je mu podobně nutným životním úkolem jako dýchání; a kdo by mluvil o svém dechu než churavec nebo hypochondr~ Nejeden z moderních básníků, jenž svazek s přírodou ztratil již před narozením, vyplnil svou lyriku toužebným hledáním vlídného útulku v přírodě neb marným snem o návratu k bráně ztraceného ráje - toť jedno z ta-