a nez~vazné božství ve vývoji kolotající hmoty a vzestupující abstraktní myšlénky - jeho víra, jednoduchá a mužná, vzrušeně osobní a odhodlaně dramatická, vyvěrá z křesťanského teismu a vrací se k němu. Před Otokarem Březinou, jehož opojený panteismus letí na zářících křídlech daleko za hranice sluneční soustavy, aby posléze rozjihl v kosmických mlhovinách, měli jsme v Jos. V. Sládkovi básníka nejnáboženštějšího: oba -vyznavači vidí celý Život ukryt v klíně božím, vše posvěceno, vše vykoupeno, ale vše v rušném pohybu za zdokonalením. Proto Sládek nezná Smrti, která ničí a ukončuje: Bůh věčný a účastný hospodář, posílá ji »dumnou, mhavozářnou spasitelku« jako dělnici, aby obdólávala a kypřila lány života. Kde je, o Smrti, osten tvůj ~ Cesta Sládkova se vinula alejí hrobů: začal elegiemi za mrtvou ženou, a z posledních jeho knih je svazeček písní smutečních, položených na rov příteli; jako muž napsal rukou pevnou i v dojetí řadu lyrických epitafií, a sestarav zahloubal se sbírkami »Za soumraku« i »IJethe« nad tokem vod podzemních - ani básník »E morta« a »Žamberských zvonů« nehovořil tolikráte a v té hóroucí vážnosti se Smrtí. A přece je Sládek nade vše básníkem Života. Nebyl by arciť ze synů svého věku a z ochuzených děc1icú marnotratné romantiky, kdyby