ní lyrick~ poesíe Zeyerovy. Zazněvší pozdě, záhy umlkla a vždy se ozývala jen v svátečně výjimeč-n)'ch chvílích. Nebyla mnohomluvná, n)'brž sporá a střídmá. Ale co prozradila, náleželo vždy k nejtragičtějším složkám "Qásníkova osudu. 2. Zeyerův Mojžíš. V bohaté své knize o Židech a židovství v české literatuře rozebral profesor Oskar Donath důmyslně židovské motivy v životě i v díle Julia Zeyera a vyložil, kterak rodové vzpomínky, sentimentální záliba v starodávných ghettech, synagogách a hřbitovech, soustavné studium hebrejštiny a bible podporovaly v mladosti jeho porozumění národnímu a náboženskému duchu židovskému, aby pak v pozdějších letech uvědomělé křesťanství zatlačilo tyto vrozené i pěštěné zájmy a sympatie. Leckteré Zeyerovo dílo zdá se býti skutečně inspirováno tajemnou a svůdnou Šošanou, zosobněním to židovství, a zvláště biblické skladby sta,rozákonní - Smrt Evy, Z dob růžového 'jitra, Asenat a Sulamit - chutnají po onom hašiši s růžemi, kterým častovala básníka Valeria v Židovské ulici frankobrodské vnučka marockého žida: mladé a svěží kouzlo dětství lidstva i národa vyvoleného září z nich v orientálské své smyslnosti a starozákonní čistotě. Profesor Donath shrnuje Zeyerův i VrclJ1ické-