po právu Zenon Przesmycki tolik podivoval, hoří ještě chmurný blesk renesanční pýchy nesrovnatelné s podstatou křesťanství. Zato paramythie V zadumání, upoutávající tolik přirozenj'm tokem bezprostřední improvisace, jako by byla volně vytrženým listem z deníku, zrodila se již plně z milosti křesťanské pokory, ač metafysická duma v první její půli mluví jazykem řeckého platonismu a ač na otázky transcendentního idealismu odpovídá druhá půlka básně mystikou sufickou; náboženského eklekticismu nepřekonal Julius Zeyer nikdy, ani když se na sklonku života cítil vykoupen ve smyslu křesťanském. Julius Zeyer zde tuší blízkost splynutí a spočinutí, cítí se vysvobozen z rozdvojenosti, kterou celý život a nejsilněji v oblasti erotické mu vnukal, vybavuje se z kolotání časnosti, aby zakotvil v bezpečí věčnosti, a cosi jako vlídný, smířlivý, vlahý úsměv podzimního dne leží mu na líci. S ním nás opouští Zeyer lyrik. Epik vyprávěč najde ještě síly pro Alexeje, člověka božího, epik psycholog pro Trojí paměti Víta Choráze, kdežto v Zahradě mariánské již chabnou schopnosti novelistovy, v mysteriu Pod jabloní schopnosti dramatikovy. Pozdní tato díla, vesměs povahy legendární a vesměs ovládaná mocným lyrismem, obměňují, rozvádějí, prohlubují poslední slovo lyrikovo, ale v ničem neruší jeho smyslu, jako by i závěr života měl potvrditi výsadní postave 139