faelisty vkresliÍ do gotického okolí básně Pod portálem šedé katedrály: oděna bílou řízou stojí tam v jasu, v plavých vlasech zlaté jiskry jako by s nich mžily hvězdy, v jedné ruce lilii, druhou na ňadru takřka na obranu radosti tryskající ze srdce, jehož »hlubok)T šerosladký taj« chce býti jako vása, blahem plná, vyprázdněn rty žíznícího; avšak žíznivý zoufalec, ryjící ve vlastních ranách, a tím osleplý, nevidí ani ženy, ani nabídnutého srdce. Marně vzývá Pozdní chodec, jemuž se večer naklonil, tuto ženu, když se za ním :mvřela brána žití; marně si rozdírá své rány dodatečným poznáním: »Od krbu snad snivé blaho šlo mi vstříc. - Minul jsem je, nikdy nenajdu je víc.« V obou citovaných básních jeden a týž motiv milostného štěstí, jež, nabídnuto, nebylo [0chopeno a přijato a pro něž siré srdce pak puká a hyne, ale jak různé v nich zpracování! Tam skvělá stilisace v kulturním prostředí, jakoby kus drahé vzpomínky z uměleckých cest a doprovodem dušezpytný pohled do odstíněných povah, jež se vnitřní polaritou hledají a nenacházejí, vše propracováno, vyváženo, básnicky seskupeno. Zde úsečná zkratka, výmluvná nápověď, působivá brachylogie písně skoro gnomické s prostonárodním refrénem uprostřed baladické krajiny, jen dramatické vrcholky osudných vnitřních dějů, všecko . zhuštěno, ztypisováno, nabito životem.