Zeyerovy lyriky. Jsou zde j'euom vytržen~, ale jakoby zčernalou krví popsané listy z deníka, kde se básník zpovídá ze své cesty k Bohu. Vedla údolím stínů a stržemi bolesti; zastavovala se nad černými jezery smrti a nevyhnula se ani světélkujícím močálům smyslného omámení, avšak nejčastěji dal se básník vésti zářícíma očima ženy, v nichž mu kynula boží milost a kde často se skrývalo jenom poselství smrti. Kdyby byl Julius Zeyer knihu sám účelně komponoval, byl by v čelo postavil stejně jako to učinil pořadatel, své opus metaphysicum o hledání Boha, legendu duše Na Sinaji a do závěru svou modlitbu díků za tušení, že jižjiž Boha nalezl, V zadumání; několik náboženských motivů poloepického zakuklení na př. Perla, JsouC slova dým stála by v blízkosti těchto hásní. Ale jako jádro nové knihy by se skrýval v jejím středu podivuhodný cyklus erotický z r. 1889, pouhých deset písní, avšak vyvažujících celé svazky lyriky. Bylo by marno a pro psychologii Zeyerovy lyrické tvorby zústává lhostejno, zda dúvěrný styk se Sládkem či zda praktické studium prostonárodních písní litevských bylo účinnější školou pro Zeyera, aby nejintimnější zkušenosti citového života dovedl vyjádřiti úsečně, zpěvně a s jedinečnou konkretností bez jakékoliv rétoriky 1bez sebe slabšího dekora; tyto písně a zpovědi tryskají s živelností nebývalou. Nejsou to ve 134