ní, kdežto laskavý melancholik Zeyer se doroznmívá v důvěrném souznění s jejich dušemi, touže, aby také ony byly s ním vykoupeny. To platí i o hořkém podobenství beznadějné samoty životní, Koroptev, v podivuhodně sporém a názorném rámci čisté přírody na podzim; postřelený krvácející pták není jenom symbolem, nýbrž má svou vlastní duši, s níž básník stejně trpí »v byH rnrákotném«. Odhad o mollovém ladění Zeyerovy melancholie v první knize Poesie mohl by poněkud zmásti; potřebuje zřejmě omezení. V Zeyerově citové povaze vedle nostalgie a zádumčivosti, vedle elegie nad životem prchnuvším a teskné nejistoty z chmurné budoucnosti bylo stejně místo pro rytířské hnutí rozhorleného hněvu, uražené pýchy, kárného pohrdání; to tehdy, když se Zeyer cítil zneuctěn v nejušlechtilejších citech, spojujících jej s hromadnou úsobou národní. Stejně prudce a krutě jako J. V. Sládek neb Sv. Čech nenáviděl Zeyer zotročilost české a slovanské povahy, zkrocené a ochočené otrokáři; jako oni hlasatelé svobodné energie národní pohrdal nejen ~otročovateli, ale i zotročenci; není věru třeba rozpřádati to o tvůrci Jana Marie Plojhara a Domu u tonoucí hvězdy. Ale jeho věcí nebylo zadouti do válečné polnice politické chansony, kte .ré jest příjemno poslouchati i slabochům, domnívajícím se, že také oni jsou voláni i povoláni 132