mi jasnými, hvězdami ve výši« a v~ně přetvářející »matkou zemí«; jen vidí Zeyer, povaha smyslovější, zelený fantóm země sytěji a názorněji. A zdaž neobrací se u Březiny, zcela stejným postojem k člověku Země, »otrokyně Věčného, šílenství, kněžna, znající hmoty nejhlubší hlas,« praví-li mu (v básni »J sem jako strom v květu ... «) vyčítavě; »však žárlivá nechci, když za noci dřímu, umdlená objetím jar, bys toužil po étherné kráse mých sester, jež vábí tě k hrám«' Jestli vůbec kde, sbíhá se v této básni jako v pevném a umělém svorníku gotické žebroví české poesie metafysické. Máchovo jméno, jehož Lumírovci nevyslovovali ani příliš zhusta, ani se zvláštním vědomím příbuzenství, neozvalo se v souvislosti se Zeyerovou lyrikou jenom náhodou. V postoji máchov· ského poutníka, který »zachází za onou v obzoru skalinou« a jehož devisou jest onen dvojí úder beznadějného zvonu »nikdy, ach nikdy«, spatřujeme Zeyera v úchvatné elegii za domovem a mladostí, Bílému domu v staré zahradě, kam dovedl zaklíti jak »krásný svůj věk, dětinství svého věk«, tak bezútěšnou nekonečnost cesty před sebou. Mezi vášnivě smutným závěrem Máje a touto teskně zádumčivou nenií Zeyerovou není však pouhý rozdíl skladby durové a mollové: rozvichřený a divoký pesimista Mácha míjí věci, užívaje jich leda za symboly svého vnitřního dě-