že bleskem a myšlenkou rozbíti, aby dospěl jin"$Tch a vyšších světů. Stejně positivistická, ale mnohem skeptičtější kosmogonie Čechova dává mizeti v .Adamitech nepatrné zemi i s jejími lidskými dětmi v nekonečném řetězu světů snad také obydlených, ale jistě nezbadatelných. Evoluční duma Jar. Vrchlického v Duchu a světě zpřítomňuje si drama růstu a rozvoje zemského v jeho různých fasích jako nejvyšší divadlo, v němž i Tvůrce nalézá zalíbení. Ale u jediného Zeyera zaznívá za rozhovoru člověka se zemí motiv tragický; tragický tím, že tryská z odvěkého konfliktu mezi jevovou skutečností a věčností ideí, mezi láskou k půdě a touhou po nekonečnu, mezi smyslov)-m štěstím a mystickou žízní; až daleko na práh hvězd promítá Zeyer tento bytostný dualismus. Uvězněn v kvetoucím kruhu pozemské krásy, toužil po věčnosti, ale ví, že jedenkráte, vysvobozen, vzpomene toužebně »v zářící tmě na ostrovy zajetí svého.« Toto Zeyerovo pojetí, zastírající citovou tesknotou úzkost metafysickou, ukazuje, jak básník jest na míle vzdálen svých vrstevníků, dokládá však zároveň, kterak jím prochází tradice české poesie my'šlenkové, jdoucí od Máchy k Březinovi; Zeyer sám sotva tušil tuto souvislost. Zeyerův dramatický dualismus »kvetoucího luhu zemského« a »hvězdného ruchu na nebi« není než obměnou Máchova tragického rozporu mezi »hvězda 13°