kolik náhoženských meditací doplní osobní projevy Zeyerovy veršem ... navždy se básník halí do mlčení o svém osobním tajemství, ačkoliv v důvěrné jeho korespondenci právě z této doby nechybí míst, která jako by přímo volala po verfiové stilisaci pro své citově zanícené konfese. Několik čísel, stojících také chronologicky ve vstupní bráně Zeyerovy Poesie, napovídá, že ani on neušel zcela úskalí onoho planého estétství ve vzduchoprázdném prostoru, jímž se vyčerpávali všichni Lumírovci: z pohádkového Proroctví, z antikisujícího chvalozpěvu Musám i z baladické Borovice zaznívá lumírovsky běžná oslava krásy pro krásu, básnictví pro básnictví, idealismu pro idealismus, v jaké hýřil tehdy Vrchlický a chvílemi za jeho vlivu i Sládek. U všech to bylo poctivě prožito - i s tím samolibým bolestínstvím obětavé a nevděčné služby poesii - ale u všech pohřešujeme při tom prudší van života, dramatičtější náraz skutečnosti, ohnivější vztah k realitě domova. A přece již zde, v jedné z·. nejstarších Zeyerových básních v Borovici, zaznívá jeho čistě osobitá nota, nadobro odlišná ode všeho, čím zpívá a hučí básnický orchestr školy lumíL'Ovské. V silném odosobnění Zeyer sestupuje tu až k samé uuši věcí, z nichž jeho básničtí druhové zachycovali v barvitém popisu nebo v řečnické personifikaci jenom obrysy. U něho, jako v lidovém bájesloví, jsou rostliny i předměty na-