neozvou vůbec čísla erotická, ale daleko významnější jest, s jakou prudkostí zabo.uří erotika, a to přímo cyklicky, v Zeyerově knize druhé a jak se tam milostné drama básníka málem padesátiletého stýká s dramatem jeho náboženského toužení a poznání. Teprve nyní, kolem r. 1889, kdy vznikají také velká díla Zeyerovy vášnivé upřímnosti, Jan Maria Plojhar, Záletnice, Pia de Tolomei, rozvazuje se zcela jazyk Zeyera-lyrika a s tragickou bezohledností povoluje nutkání srdce, které jest náhle stravováno neodolatelnou potřebou vyzpovídati se až s nahou otevřeností. Básník nepotřebuje k tomu již, jako dříve, symbolů ani alegorií a nechce sv)'ch překypujících citů vkládati již do úst stilisovan)"m postavám z báje, z legendy nebo z literární tradice, jak dotud činíval a jak bylo se shodou i s dekorativním sklonem českého básnictví v době Jar. Vrchlického. Z odhaleného dna bytosti Zeyerovy tryská nyní čistá lyrika v nejpůvodnější své podobě, namno7.e v píSŘové prostotě s lidovou zpěvností, výrazu až plasticky názorného; i v poesii se ocitá Zeyer v nejtěsnější blízkosti nejčistšího lyrika lumírovského období u nás, Josefa V. Sládka, s nímž jako přítel kráčel po léta ruku v ruce. Ale zdroj lyrický, jednou vytrysknuvší, neměl trvání; kolem r. 1890 zase vysychá nadobro, a marně se ohlížíme v době Tří legend o krucifixu a Domul tt tonoucí hvězdy po sourodé lyrice. Jenom ně-