opak II něho nabývá subjektivistický lyrismus 'Významné funkce další. V Zeyerových epických rapsodiích i románech, novelách i dramatech jest lyrismu přisouzen úkon komposiční, či kritičtěji řečeno - v duchu estetiky klasické - spíše úkon dekomposiční. Básník dovoluje kdekoliv a kdykoliv prudké citové vlně patetického rytmu, aby vyrazila živelně dějem, aby strhla postavu k v)'mluvnému vyznání osudu, aby se projevila dumou hrdinovou, váš· nivou zpovědí světcovou, důvěrnými vzpomínkami mystikovými. Za tuto svéhlavou a bytostnou zvláštnost svého umění pykal trpce ve svém životě Zeyer dramatik, jehož lyrismus na scéně byl příkře odsuzován obránci zřetelů jenom divadelních. Ona to jest, jež odlišuje tak . ostře Zeyerovy veršované letopisy lásky a hrdinství od autentické epiky středověké, činíc je netoliko modernějšími, ale i složitějšími a psychologicky poutavějšími, ježto pouhou dějovost nahrazují dušezpytn)"m výkladem. Odtud plyne i vel:ká souvislost všech Zeyerov)'ch děl tak různorodých, látkami i formami - jsou to vesměs články jedné lyrické konfese, spojené v celek osobností vyznavačovou. I lze J ulía Zeyera označiti jako jednu z nejlyl'ičtějších osobností našeho básnictví, ač vlastní lyrický odkaz jeho jest nepatrný. Ani oba nevelké svazky spisl"!, Poesie a Nové básně, z nichž