· i zahanbení z vÍastní nahoty, náhle odražen~ v zrcadle, káral se za to, že dovolil světu, byť jen chvilkový pohled na pobledlý smutek svých údů, rychle zakrýval zrcadlo, kvapně halil se do pláště a odsuzoval se k mlčení sám za nediskretnost, která se příčila jeho rytířské povaze. A přece je lyrismus z nejsilnějších a nejvýznamnějších složek Zeyerovy básnické tvorby. Zasahá do ní, tuším, ve funkci dvojnásobné. J ako psychologický prvek proniká i do děl na pohled nejobjektivnějších, kde se zdá, že básník jenom oživuje staré látky, parafrasuje a občerstvuje motivické a dějové bohatství dávných kronik, legend, eposů a pohádek a kochá se rozkoší svého postupu evokačního. I pak vkládá Julius Zeyer svůj citový obsah do daných rámců, vyplňuje je svým životním entusiasmem vášně a něhy a oduševňuje na svých obnovených obrazech podobizny podle svého podobenství: rytíři činu i ducha, dobrodruhové snu a lásky, středověcí vášnivci i nachořelí synové našeho věku, dobyvatelé i mys tikové, viníci i světci jsou v Zeyerově díle vlastně metamorfosami svého tvůrce, který v nich obměňuje a promítá svou vnitřní zkušenost. Julius Zeyer vůbec nedbá toho, aby Re ztratil k nepoznání za svými postavami a aby epicky ukryl dějem svou životní zkušenost, jak o to i v romantických sV:)Tch dílech usilovali s takov)·m napětím Flaubert nebo K. F. Meyer, na 124