neboť budoucnost se v něm trvaie bude podivovati příkladnému ztělesnění typu, jenž v poesináleží k základním a při tom tolik vzácným, typu spontánního melodika, jímž jsme se právě zab)'vali. Podobá se, že ještě cosi z Adolfa Heyduka pře jde do budoucnosti; míním: jeho životní mytus. Zústane v paměti potomstva trvale spiat s krásným píseckým krajem, kde uprostřed nekonečných svěžích lesú, pod starými hrady a luhy, vzdělanými na jediný veliký park, valně plynou mohutné vody: romantická pověst do nich chodí rýžovat zlato, a přítomnost, zosobněná silnými, 8panilými dívkami zdravého slovanského typu, napájet stáda vzácného skotu. Tam procházeti se bude také v budoucí literární báji luhy a háji vysoký prošedivělý básník v šosatém kabátě pro fei:'orském, s úpravným zápisníčkem v ruce, poznamenávaje si do něho drobným krasopisem dojem z ptačího trylku, obdobu lidského srdce a přírodního výjevu, arabesku vyšitou květinami na louce červnové. Tam si představí potomci jeho těžké a němé setkání s ironickým a světáck)'m druhem z města, velikým básníkem odlišného typu a snad ještě hlubšího citu, který zanechává slzícímu kamarádu a nevolané věčnosti na památku této návštěvy v den pohřbu holčičky »Dolfiho« jednu ze sv}'ch balad, klasických v monumentální prostotě. Tam umístí si budoucnost jako oslavný závřr 121