hem upírány veškeré vlastní hodnoty umělecM, není zcela snadno stanoviti, v čem se zakládá trvalá jeho cena a co má v jeho díle nárok na bue doucnost, i když dlouhý život poetův popřál hod· notitelům a zařazovatelům dostatek času na rozmyšlenou a přemýšlenou; ale rozloučili bychom se s Adolfem Heydukem na pokraji jeho hrobu dosti důstojně, kdybychom si prominuli tento odpovědný úkolt Sotva Adolf Heyduk (o mnoho později, než míní obvyklý úsudek) udeřil na svůj tón, byla právem a s obdivem zdůrazňována nezvykle silná spontánnost jeho lyrismu, tento vzácný dar, jehož se dostává básníkům jen z boží milosti. Bez křečovitého napětí tvůrčí vůle, bez překážek, ale i bez pomoci koncepcí rozumových, bez přítěže knižní kultury řine se Heydukova píseň jako přirozený živel z citových jeho zdrojů a tryská mocným, světelným paprskem do výše: tento básník, srostlý s přírodou a dětinsky oddaný životu, zpíval, ne že chtěl, nýbrž že musil. Jak byla Heydukovi vždy cizí nejen N erudova tvůrčí námaha, zápasící s básnickým výrazem a s nedůvěřivou .rozumovou rozvahou, ale i problematický postup Hálkův, při němž citové vzrušení a malebné zření bylo přehlušováno odvozenou ideologií a literárními reminiscencemi! N eruda, přísný autokritik, nasadil celý život tuhé umělecké práce, (lby až na konec v »Prostých motivech« dQšel či·