ného a harmonického v jasné své pozemskosti a v úsměvné své dobrotě. Není rozporu mezi ním a heroickým světem mistrovým, naopak právě schopnost vytvořiti vedle sebe tento dvojí životní typ jako nejvyšší možnost českého bytí hromadného zůstává hlavním důkazem geniality smetanovské. Naše umění od dob národního obrození má tolik tvůrců, jejichž hlavní inspirací byl životní rozpor, a kteří proto nikdy nepřekonali romantické kletby ve svém nitru. Bedřich Smetana není z nich. Jest klasikem, u něhož všecko vyzní závěrečnou harmonií a který silnou věrou v život a láskou k němu vykupuje nejenom sebe, ale i národ z rozporů a krisí; jenom proto dovedl v oblasti hudební tak 'spojiti drama s melodií, tvoření symfonické se skladbou operní, slovo s tónem. Proto dovedl celé své dílo naplniti takovou věrností k zemi a vděčností za její dary, takovým sluncem síly a dobroty, takovou životní jistotou a vlídnou moudrostí, že celá pokolení sem pospíchají pro útěchu a pro posi1u. A jako dnes bude ještě po stoletích český člověk před Smetanovým životním dílem a před jeho osobností státi s touž šťastnou a radostnou zbožností pozemskou: »Mé srdce cítí dík za hvězd tajemné plání, za pocit: žiju! jsem! za »č10věka mám rád!«, že chápu žítí taj a rozkoš milování, za největší ten dar se v díku usmívat!« no