i nejpozdě;Íší potomky pěstití cností bohatýrsk~. Smetanu, ducha spíše harmonického než dramatického, zajímá na předvěkém mytu nikoliv rekovské popředí, nýbrž herojsky selankovité pozadí; proto nerozvil do šíře také svou koncepci husitského zápasu, v které na rozdíl od vlasteneckých romantiků, ale ve shodě s pokolením svob o",: domy sIným a demokratickým živě cítil velkost spravedlivého a vítězného boje národního za pravdu. »J en jednou krajem tím šel národ lev, jen jednou před dávnem hřměl jeho řev, a sama země slouchá s zatajeným dechem, zda hrůzný hrom jen nevrátí se echem, a co kde dýše, choulí se v své skrýši a s chvěním cítí: Jsme zde ve lví říši!« Co asi jeho ducha nenáboženského, vzdáleného zvláště reformačnímu pojetí dějin a života, vábilo k husitství do té míry, že Libušino proroctví a po Táboru Blaník vyznívají válečnou písní Božích bojovníků 1 V edle vidění národní moci a síly jistě také opravdovost mravní, která i jemu samému proměnila rozkoš umělecké tvorby v etické poslání. Ale nejútulnějším domovem českého srdce Smetanova jest milostná selanka našeho venkova; nikde se monumentální idylik, Mánesovi i zde blízký, nepodává tak cele, jako v Prodané nevěstě, v Hubičce a Tajemství, jako v Českých tancích a v básni Z českých luhů a hájů. Ani Čelakovský a Němcová před ním, ani Sládek neb 108