puje svět jím stvořený; jsa k sobě přísný bez odmluvy, nepopřává si ústupků od ideálu. Avšak nad tento heroismus, jenž náleží v okruh uměleckých cností, jest ještě výše postaviti mravní čin muže-občana, pro nějž se mu dostalo sice hojně chvalořečníků, ale pramálo napodobitelů. Do cesty každé jeho snahy a před bránu každého jeho úspěchu lehly mu ústrky a příkoří vrstevníkú, aniž dovedly do zlatého poháru jeho idealismu skápnouti jediné krúpěje nedúvěry v národ; jest třeba silné a chrabré lásky, aby nezhořkla smetanovskými veřejnými zkušenostmi. Ale což pro umělce, jehož tvoření nachází inspiraci jenom ve víře a lásce a nikdy ve skepsi a zdrženlivém chladu, múže býti národ souhrnem vrstevníků s jejich malostí a zlovúlí ~ Není národem spíše věčně živé společenství příslušníkú téže krve, dědicú téže minulosti, vyznavačú společných ideálú ~ »Ej co ty řeči! co všechny ty klevety! letím Ti, miláčku národe, v ústrety . .. Hledím Ti v oči, byť světu se rouhaly. Hladím Ti ruce, byť hadi v nich šlehali. - Všechno jsem oplakal, zase se osvěžil, - Tebe bych, národe, Tebe bych nepřežil!« Smetanúv až náboženský kult národa a odtud plynoucí výhradná služba jemu byly vzácným dědictvím probuzenecké romantiky; konstituční doba, jejíž ideály vyznával, stejně jako Neruda nebo Mánes, zbarvila jeho češství politicky