dualismu, která mu umožňovala cítiti se kacířem, pro nějž církev již již staví hranici. Byl proto poněkud zklamán, když na jeho flebevědomé výzvy neodpovídala ani slovem »ta chlubná ústa Vatikánu, ti místo boha bohové«. Přemýšleti a domýšleti, nebylo jeho věcí; zůstával vždycky hlavně agitátorem, který dovede sáhnouti k nejúčinnějším prostředkům praktickým. Stal se postupně tiskařem, knihkupcem, nakladatelem; jako Samson lišky s ohnivými ohony posílal rudé sešitky Epištol svobody do tábora konservativcú a ultramontánú; také jeho lidovýchovná knihovna, vydávaná v duchu positi .• ,: iRJllU, Matice lidu, neměla na svých šedých deskách bez příčiny symbolickou kresbu meče a pochodně uprostřed věnce vavřínového a pod ní hrdé heslo: Osvětou k svobodě! Temenilo z nepokojné, činorodé a překypujíCÍ povahy Edvarda Grégra, že se mezi svými druhy nejprudčeji obrátil proti dotavadní pasivní politice české. Ale bylo také ve shodě s celým jeho založením a s názorem jeho protihistorické, s přítomnosti těsně spiaté a neilusionistické generace, že se s úporností, která vzbudila úžas, ano, pohoršení, postavil proti státnímu právu. Jednaje z plnosti svého přesvědčení a nebrzdě svého výbušného temperamentu, nedbal, příkrý a svéhlavý individualista, nikdy toho, zda jeho projevy a skutky souhlasí s názorem vlastní stra 98