Ničím neprokázal Vojta Náprstek, náš nejroztomilejší svobodomyslník, svou svobodomyslnost krásněji, než poměrem k práci. Pochopil - a i v tom mu Amerika dala správné poučení - že nestačí, odhodíme-li pouta náboženská, politická, třídní, dokud nás práce činí svými otroky; vždyť její požehnání cítíme teprve tehdy, když vidíme v ní nikoliv cí1,nýbrž jenom prostředek k dosažení ne jmění, ne požitku, ne sobeckého štěstí, nýbrž opravdové volnosti. A tak vrátiv se domů z Ame, riky, učí nejenom radosti z účelné a spanilé práce, nejenom zalíbení v technických pokrocích, ale především zjednodušení a zrychlení práce. N ení tayloristou, který myslí hlavně na hmotné využití všech sil za ideálem krajní výkonnosti a znásobeného zisku; není manchestrovcem, jenž byl dal svému národu rád továrny, kapitalismus, dělnickou bídu; je tvůrce Průmyslového musea a především družným vychovatelem českého domáckého pracovníka, vychovatelem českých řemesel, pomocníkem české ženy. Jeho průkopnický význam v ženské otázce u nás bývá zpravidla formulován tak, že Vojta Náprstek ve shodě s Karolínou Světlou a Augustou Opitzovou dává české ženě do rukou výzbroj prq samostatnou činnost výdělečnou. Ale to jest jenom půl jeho zásluhy. Druhá polovice tkví v tom, že každou ženu v domácnosti vysvobozoval zjednodušováním a zúčelněním práce z její poroby, aby na 93