svým stoupenCl1m, straní'kům, posiuchačům. Ť'oho se. směl odvážiti ze dvou mocných důvodů mravnich. Především zjistil si, a to nejenom instinktem, n)'brž zároveň promyšlenou úvahou, zda se jeho osobní pravda shoduje s tradicí dějinnou a s nejvyššími cíli politického úsilí národního. Získav si tento souhlas, cítil se bezpečen před omylem. A pak Karlu Sladkovskému šlo vždy jenom o osobní pravdu, nikdy o osobní prospěch, osobní ctižádost, osobní kariéru. Se svým odpurcem F. L. Riegrem dal navždy příklad politika, jemuž služba národu nepřináší vůbec mzdy, žádajíc naopak obětí. Chudý novinář, odříkavý garcon a vegetarián, asket bez domácnosti a potřeb nevzal z veřejných funkcí ani haléře, naopak zaplatil za to, že se směl pro jiné obětovati zdravím a vším životním pohodlím. V tom se právě jevil svým vrstevníkům postavou antickou, přísným republikánem starého Říma, dědicem Aristidovým, a mluvili-li jeho druhové o karakteru Karla Sladkovského, vždycky znovu jej přirovnávali k oceli, nebo ke spěži, oněm kovům, z nichž se lijí zvony, kují zbraně a razí mince. Sladkovský odolal ještě jinému nebezpečí, kterým hrozí veřejná činnost politikům: nestal se modloslužehníkem vlastního já. Jeho řeči nikdy nebyly sebezrcadlem, ani samolibou apologií vlastních omylů. Nesnažily se seskupiti národních dějin kolem egoistického středu, ani