tRl LIBERALNí PůtlTI}'{Ovt 1. Kovový hrdina. Osobnost Karla Sladkovského, v které šedesátá léta spatřovala nejmohutnější ztělesnění politické mužnosti, a kterou Jan Neruda miloval obdivuhodnou láskou mladšího bratra, jest dnes napolo zapomenuta, a jeho jméno, jehož pouhý zvuk působil na současníky jako úder zvonu, zaznívá pro třetí generaci hluše: což opravdu byl tento slavnostní' mluvčí české věci z dob říjnového diplomu a fundamentálních článků něčím 'více než průměrným paladinem vlasteneckého liberalismu 1 Lhostejně míjejí návštěvníci Národního divadla ve foyeru velkorysé poprsí, hledící pevným zorem statečného uspokojení na krásu a slávu uměleckého domu, kterou neúnavný budovatel viděl před sebou v tušivém vytržení a jejíhož dovršení se nedočkal; kdo z nich ještě ví, že to byl z českých politiků vedle F. L. Riegra právě Karel Sladkovský, jenž výstavbu »nádherného chrámu našeho národního umění« povznesl na věc české cti a veřejného pokroku' Sotva literární odborník zná obě elegie, které jako rudé růže do mrazivého hrobu Sladkovského hodili stařecky naivní Boleslav Jablonský a mladistvě zanícený Josef