se všecky otrávené šípy persekuce státní sesypaly bez výběru na jeho mužnou hruď. Vyprávěti o křížové cestě, která vede Havlíčka z Prahy do Kutné Hory a Německého Brodu, aby přes brixenskou Kalvarii dospěla hrobu olšanského, znamená buď obviňovati politickou a policejní moc rakouskou z pomalé vraždy, která nemůže býti ani pozakryta heslem vraždy justiční, nebo zpívati chválu mužných ctností, jaké jenom zřídka se objevují v moderním životě politickém. Havlíček nikdy nedbalo dekor romantický a také v úloze mučedníka nijak si neliboval, jak svědčí jeho důstojné a naprosto nesentimentální dopisy brixenské, ani myšlenku, jež ležela nasnadě, že v něm jest pokutpván celý národ, nerozváděl se samolibým zrcadlením. Pa tetik II lil bylo by po chuti, aby se přel s osudem neb žaloval Bohu, ale Havlíček hovoří ironicky s měsíčkem a vypráví mu rozmarně tragikomedii Bachova Rakouska, jež nadarmo žandarmerií zuří proti svobodné myšlence politické. Romantikové by si přáli, aby proklínal tyranství církve a státu a svolával na ně soud dějin, avšak Havlíček vymýšlel jen in margine N estora rouhavé legendy staroruské, nebezpečnější ve své grotesce, než kletby a hrozby. Přes to neušel mimoděk svaillzáři mučedníka a také v tomto neočekávaném úkonu prospíval po celá desítiletí po své smrti národní věci jako jí sloužil činností politicky bu-