Čelakovského, který lidovou píseň učinil výrazovým východiskem, ovšem žertovný a smavý rozmar usedlého Goethovce, proměnil se v podání Havlíčkově v útočné a hořké veselí bojovníka, jenž, octnuv se v háji Charitek, řeže pruty a ratolesti na šípy. Nebyl to nikdo menší než František Palacký, kdo tohoto vynikajícího spisovatele uváděl soustavně do prak se politicky novinářské, cítě že v něm nalezl lidového tlumočníka svých politických zásad, vyvoděných z poznání vývoje dějinného. Vzájemný vztah těchto dvou mužů náleží k nejsvětlejším kapitolám našeho národního obrození: jen zřídka dovedou si tak porozuměti dva vyhranění zástupcové generace otecké a synovské, různí temperamentem, vychováním, prostředím společenským a názory náboženskými a estetickými; řidčeji pracují v bezděčné dohodě druh pro druha; nejřídčeji zachovají si věrnost ve zkouškách, jaké reakce uložila Palackému i Havlíčkovi. Krásně pověděl Masaryk, že jejich spojení bylo a zůstane požehnáním. Palacký, jenž byl duševní aristokrat s panským a učeneckým odstupem od lidu, potřeboval novinářského apoštola, aby doktriny přesně promyšlené a pečlivě odůvodněné přenesl s jasností II prostotou, které nikterak nejsou nejmenším uměním, do měst a i vesnic, aby pro ně s láskou· i s důrazem vychovával čtenáře a vyznavače, aby je ilustroval ná 79