zení; osvícenství není mu pouhou kritickou metodou, nýbrž tvůrčím podnětem, jak ukazuje jeho velkolepý zlomek »Křtu sv. Vladimíra«, v němž český vtip se pojí vítězně k voltairovskému sarkasmu, k feuerbachovskému pojetí, k heinovské svévoli obraznosti. Druhá zkouška nebyla ani méně bolestná ani méně významná, a to jak pro Havlíčka sama, tak pro celý veřejný život český. Jedinou větší politickou koncepcí vlastenecké romantiky byl panslavismus, posvěcený a ověřený auktoritami J 0sefa Jungmanna, Jana Kollára, Fr. Lad. Čelakovského, jenž se někdy spokojoval jazykovou a knižní vzájemností, ale namnoze se opíralo idealistickou víru v mocné carské Rusko, jakožto pavézu Slovanstva veškerého; austrofilská prakse stejně obratně jako neupřímně zakrývala skutečné smýšlení českých vlastencií, s nimiž i Havlíček piívodně souhlasiL Úskalím, o něž se ztroskotávají diívěry tak smělé a víry tak matné, bývá zpravidla přímé poznání, a toho se dostalo Havlíčkovi již záhy. Víme dnes, že poznal z Ruska zeměpisně a literárně pouze nepatrn)' úsek a to očima moskevských slavjanofilií, ba, že se nesnažil více poznati, ale to mu stačilo, aby byl navždy vyhojen z panslavistických utopií a o vůdčím postavení carského, pravoslavného Ruska v budoucím Slovanstvu; pohrdaje samoděržavím i aristokratismem šlechty i kněžstva, nemohl