pokroku, i násÍlnictví hierarchie, podporujíeísvětský absolutismus, ale co bylo významnější, osvojil si osvícenskou kritiku náboženství a církve od Voltaira po Lessinga a nacházeje v ní učení sourodé, přijal ji úplně, jsa nejvýše ochoten připustiti romantickým novokřesfanům rázu Lamennaisova mravní krásu osobnosti Ježíšovy a trvalou cenu jeho etiky, ovšem přeložené do střízlivějšího a praktičtějšího utilitarismu. S katoli ckými romantiky ani s protestantskými dědici české reformace, kteří dávali ráz našemu smýšlení buditelskému, neměl napříště nic společného a náboženský svůj racionalism nezapřel ani, když na vrcholu své mužné síly a veřejného vlivu ve skvělých »Kutnohorských epištolách« mínil v zájmu občanského pokroku občerstviti církev některými reformami, nedotýkajícími se věroučné·ho základu. Kritické osvícenství osmnáctého věku zústalo u nás nevyžito, ježtp obrození přijalo z něho v první své fázi pouze některé podněty vědecké, nepřenášejíc jich do veřejného myšlení; Havlíček však, ve shodě s obnovou racionalismu mezi oběma revolucemi 1830 a 1848, dohání zameškané údobí vývoje a slučuje filosofii osvícenskou se střízlivou rozumovostí, se zdravou skepsí, s chladným hloubalstvím, plemennými to znaky českého kmene na rozdíl od Moravanú a Slováků. Po Josefu Dobrovském jest Karel Havlíček první důsledný osvícenec českého obr o 75