kořen a dovedÍ se vzpíratí nepř"íznív~mu osudu, ale sdílel se se svými krajany také o svéhlavou rozumovost a o náklonnost k náboženskému hloubání, již působení pobožné a citové matky i obou kněžských vychovatelů v dětství ochočilo až ke křesťanskému sentimentalismu. Již u chlapce jeví se záhy tvrdý vzdor, který se bouří proti veškerému bezpráví, jež k německo-brodskému gymnasistovi přistupuje hlavně ve formě obecné germanisace v městě, na školách, ve vzdělanosti; velmi časně vyškrtne Havlíček ze svého evangelia větu o neodpírání zlému. V mladistvých veršovaných projevech, formálně velmi nedoko· nalých, hlásí se u Havlíčka občas romantika, nevyvážená z vnitra, nýbrž jen načerpaná z ovzduší a zároveň vlastenecké zanícení, temenící až z hÍoubek bytosti; obé se spojilo, když Havlíček pojal' životní plán; státi se' knězem~učitelem, který by konal mezi lidem úlohu národně buditelskou. Ale tento vlastenecký romantismus, velmi časně zavrhovaný rozumem, »katem a ukrutníkem«, musel projíti dvěma zkouškami ohněm, v nichž máloco z něho obstálo, avšak kde se pročistilo stříbro Havlíčkovo svérázu. , První zkouška nadešla mladému alumnovi v pražském semináři, kam vstoupil náboženský horlivec, aby skeptik a odpůrce církve opouštěl zdi jesliitského Klementina. Poznal zblízka zkostnatělost dogmatu, bránícího se vědeckélllu 74