KAREi fIAVLtCEK noltóvSKY Mezi svými duchovními hrdiny a vůdci, kteří provázejí potomstvo dlouho po své tělesné smrti jasným přijda dem a mravním povzbuzením, mívají národové nevelikou družinu zvláštních miláčků, jimž dávají přednost i před samozřejmými auktoritami, a k nimž se vracejí celá pokolení s pocitem důvěry a něhy. Dějinný paradox chce tornu, že se tito duchové, tak drazí potomstvu, netěšili za svého života vždy lásce a přízni svých vrstevníků, ba, že naopak byli ve své době doprovázeni nedůvěrou a odporem svých současníků; teprve za hrobem vykvetly na tomto dočasném trní růže obdivné lásky. Takto z bohatýrské generace našich buditelů, kteří první polovici devatenáctého věku naplnili velkými činy slovesnými a vědeckými dalekého dosahupro národní vzdělanost a veřejné obrození, jsou Dobrovský a Jungmann, Šafařík a Palacký, Kollár a Čelakovský ode dávna předmětem úcty, podivu a důvěry, kdežto Karel Hynek Mácha a Karel Havlíček jsou zahrnováni ohnivou příchylností. Mácha a Havlíček, básník snu vedle básníka činu, jaká to zvláštní dvojicel Oba velcí podně-