dělného a mučednického života dal mravní příklad nám i budoucím. Oceňovati slovesný, kulturní a národní význam Tylův nesmí znamenati, ani v jubilejní den, přeceňovati ho. Josef Kajetán Tyl, jenž sám byl ostražitým a důmyslným kritikem divadelním a jenž dovedl porozuměti vývojovým podnětům, ohsaženým v příkrém projevu jeho nejpronikavějšího posuzovatele, má býti hodnocen kriticky; i pak, ba právě tím stoupne vzácná cena jeho osobnosti a jeho díla. Myšlenkově se spokojil tento typický příslušník třetího pokolení buditelského vždycky tím, že přejímal a popularisoval ideje a zásady velkých mluvčích národní romantiky; nikoliv u Tyla, nýbrž u Jungmanna a Kollára, u šafaříka a Palackého hledáme a budeme hledati myšlenkový obsah národního obrození v čistém a autentickém vyjádření. Spisovatel »Posledního Oecha« a »Pouti českých umělců« dal těmto ideím lidovou formu, prožil a vyslovil jejich citový přízvuk, sloučil je v půvabném romantismu se vším zanícen)'m tíhnutím mladistvého srdce, ideali':' stické vůle, životního optimismu. Sám se nepokládal nikdy za velkého slovesného tvůrce, a již jeho vrstevníci, okouzlení lehkým proudem vervního Tylova vypravování a prostou svěžestí přirozeného dialogu, se marně v jeho povídkách i dramatech ohlíželi po typických postavách a