značným stupněm básnické sugesce. Nemluví tu politik pevného programu, nýbrž kulturní a humanitní horlitel z »Labyrintu slávy«; neozývá se zde havlíčkovská kritika, nýbrž vocelovský tendenční důraz; neoslovují nás konkrétní zjevy, nýbrž ocitáme se v pomyslech zcela všeobecných. A hle; ve chvíli, kdy nový obsah jest vším a kdy se formy zdají zbytečností, vyčerpává se učený znalec poesie vynalézáním a broušením východních i západních forem co nesjložitějších, krouží kancion, notuje kancónu, skládá sestinu a piluje ghazel .. pro tyto formalistické hříčky má dosti času i pohody ve své studovně, kam patrně nezaléhá hluk s barikád. Tak i v hodině rozloučení s poesií, kdy kolem něho všude duní a víří mladý svět, jest Jan Erazim Vocel, konserva ti vec a estét, věren sobě; prožívá zápasy a otázky přítomnosti, ale dostává se k nim obrazy, ději a formami minulosti; vnáší do básnictví spíše vzdělaný a důmyslný rozum, než horké srdce schopné prožitku; spojuje umění nel'ozlučně s vědou, v níž posléze nachází sebe sama plně a zůstává typem básníka nikoliv z vnitřního posvěcení, nýbrž z potřeb obrody a vý~ chovy národní.