hoženské a zároveň čeliti materialistickému naturalismu. úctyhodný ve svém základním pojetí velkorysém, byt přejatém z ruky geniovy a značně proti němu oslabeném, má »Labyrint 8Iá~yc: přednosti i nedostatky básnictví dialektického: patos myšlenky není provázen dostatečnou životností; postavy, jež jsou hlavně ideovými funkcemi, mají málo teplé bezprostřednosti a místy se sesýchají v prázdná schemata, což platí ještě více o Ludmile, než o Janovi; řeč skrovně výrazná nekarakterisuje, nýbrž jen dokazuje, horlí, poučuje. Vzletu, jímž »Labyrint slávy« unáší, se podivujeme, ale při tom toužíme po pevné zemi, aby s námi na ní stanul básník příliš abstraktní. Vocel sám pokládal své básnické poslání »Labyrintem slávy« za dovršené a jen zřídka pocítil ještě za svého dlouhého působení slovesného potřebu sáhnouti k verši. Učinil-li to, byla to spíše básnická publicistika než vlastní poesie. Nejsou však bez několikeré zajímavosti jeho verše na rozloučenou. V témž ročníku »Časopisu českého musea«, který obsahuje nejvíce jeho revuální žurnalistiky, r. 1849 otiskl dva cykly časových básní »Před březnem r. 1848« a »Po březnu r. 1848«, do nichž soustředil jednak temnou, dusnou a beznadějnou náladu reakční, jednak plesné, jiskrné a opojné dojmy revoluční, obé se 61