obrození. Děj se počíná tam, kde se »:M:eč a kalich« končil, v době tragického rozkladu Táborstva, nyní i mravně hodnoceného otázkou, zda byl oprávněn bratrovražedný zápas za víru, kde syn stanul proti otci, bratr proti bratru, a z této bolestné otázky temení narrmoze vnitřní otřesy Janovy. Jako V mladistvých povídkách Vocelových, tak i tuto se zobrazují, často teplými barvami zasvěceného starožitníka, všecky duševní a kulturní proudy doby tak složité a přechodné. Když pak v druhé části knihy popřává Duchamor Janovi prožívati dávnověkost, která se samému duchu generace jeví marným sledem bez· výsledných zápasů za hodnoty pochybné, ukazuje se Vocel Kollárovým epigonem, pro nějž dějiny české jsou pouhou složkou ve vývoji Slovanstva, zobrazeného tesknou dumou childeharoldovskou, která byla přešla do »Slávy dcery«. Vocelovo vidění dějin není ani tentokráte myšlenkově hluboké, ani politicky vyhraněné: abstraktní humanista s vzdělanostními ideály osvícenskými se tu pojí s romantickým kultem národnosti, a syntésou těchto myšlenek vyznívá pak celá báseň, když Jan, osvobozen láskou Ludmilinou a dějinným názorem z moci Duchamorovy, stává se jako český vynálezce knihtisku lmditelem lidstva i svého národa v duchu pokroku osvětového, který má nahraditi staré hódnoty ná 60