duchu 40. let, není Jan arciť postavou faustovskou. Vocel sám zdůvodnil velmi přesvědčivě, že a proč jeho hrdina nemá ani kapky titanské krve Faustovy, zůstávaje stále jen průměrným mladým idealistou, avšak neuvědomil si při tom sám základního rozdílu mezi faustovským dramatem a svou řadou obrazů. U Goetha děje se Faustův výkupný vývoj tím, že se Faust dějů, do kterých jej jeho démon zaplétá, účastní celou bytostí, a zvláště také podílem volním, který se stále stupňuje až k velkému závěrečnému hrdinství energie sociální - Goethův »Faust« jest velezpěvem vítězné vůle a snahy, vedoucí k vykoupení. Vocelův Jan však naopak - zprvu bojovník, později čím dále tím více povaha výhradně kontemplativní, - jest sváděn a pokoušen pouze událostmi a příběhy, ke kterým trpně přihlíží, nezasahuje do nich ničím a konaje tedy pout dějinami jako dantovský divák, nikoliv jako goetheovský voluntarista. .. jak přízračno pro čtyřicátá léta v Čechách i pro meditativního Vocela, učence a pozorovatele! Historický rámec, do něhož Vocel zasadil své vidění zápasu mezi požitkářskou nevěrou a idealistickým činorodým kladem, mezi naturalistickým hedonismem a nadosobní obětavostí, mezi bez národním a nenáboženským hmotařstvím a národně výchovným osvětářstvím, dán byl jak osobními sklony tak celým obsahem českého 59