i oko literárně necvičené. Obranný důkaz se mu nepodařil, neboť to, co činí Fausta Faustem, jest v »LabYl'intu slávy« převzato do nejvnitřnější osnovy a činí Vocelovu báseň jediné zajímavou. U Vocela jest totiž úplně stejně jako u Goetha dualismus lidského nitra promítnut figurálně životnou dvojicí Jana a Duchamora; tento materialistický a světoobčanský zloduch, pohrdající národností i náboženstvím, a vyznávající postupné vítězství naturalismu a hmotné civilisace, není, stejně jako Mefistofeles, samostatným démonem, stojícím mimo Jana a usilujícím oň, nýbrž ztělesněním jeho vla,stních pochyb, pokušení, úzkostí, temnou částí jeho duše, jeho oživenou krisí, jak ji Vocel sám prožíval za nutkání dobových myšlenek 40 let. Touto goethovskou koncepcí dosáhl Vocel konečně toho, čeho marně hledal v »Meči a kalichu«, vnitřní jednoty pro SYOu báseň: děj není dílem nadpozemských mocností ani zevních historických podmínek, nýbrž tvorbou vlastní duše, která roste a se vyvíjí; jest již podružností, jestliže v}-koupení Janovo opět s příklonou ke goetheovskému motivu Markétčinu - organisuje a dokonává žena-panna, když Jan vlastní silou v sobě překonává Duchamora. Je-li Duchamor přece jen Mefistofelem, bez goetheovského sarkasmu a humoru a ve zmenšeném formátu s časově střiženým programem v