»Mstitel« a »Poslední sen« .. tJprostřed těchto cyklů pokoušel se, seč byly jeho slabé síly, narýsovati vnitřní vývoj hrdin, ukázati k pozemským i nadzemským podmínkám jejich činů, osvětliti s několika stran jejich jednání, ale nebyl dopo·sud zralý pro tento čestný úkol komposičnÍ. Provedl jej teprve r. 1846 ve svém posledním díle veršovaném, jediném, na němž se zakládá jeho titul skutečného básníka, v »Labyrintu slávy«, a tu opravdu stanul v přední řadě českého vývoje poetického, on, jenž dotud byl leda epigonem. Dumavé pokolení, které následovalo po básnické romantice, oblíbilo si pro intelektuální a citové rozpory svého neklidného ducha nade vše formu refleksivní veršované povídky, poskytující možnost co nejhojnějších projevů subjektiv· ních a užívající jak dějové náplně, tak karaktel'istiky osob za pouhé záminky zpovědí důvěrných - od Máchy vede ta cesta až ke Svatoplu. ku Čechovi. Vocel se nepřidržel na rozdíl od většiny svých vrstevníků byronského typu této povídky, k němuž se řadí jak »Máj«, tak »Protichúdci«, nýbrž milovník německého klasicismu sáhl až ke Goethovi, jehož »Faust« v rámci kosmického dramatu také obsahuje mnoho refleksivní epiky. Vocel v úvodě k »Labyrintu slávy« vyzrálou a prohloubenou úvahou kritickou se pokusil vyložiti, proč jeho skladba není faust.iádou, kterýžto typ nalezne však v jeho skladbě rázem 57