k nímž se po pěti Íetech druží cyldus »Meč a kalich« - dvě knihy, jež netoliko v povědomí vrstevníků, ale i v literárním dějepise právem zůstanou spojeny. Jan Erazim Vocel, obzíravý a vytl'íbený autokritik, věděl sám velmi dobře, odkud obliba, ba, proslulost »Přemyslovců«, tak nedokonalých v historickém pojetí i v básnickém podání; kniha se stala breviářem nacionalismu v obou jeho formách, jak vlasteneckého stesku nad velkou minulostí, tak hrdého uvědomění jazykového, státoprávního a národnostního, a pro hesla, tvořící pointy, ·příliš ochotně se promíjel bědný doprovod. Dnes není věru lehko býti kriticky spravedlivým k oběma sbírkám, jež estetického měřítka viÍbec nesnesou a to již proto, že jsou od začátku až do konce pochybným výsledkem stálého zápasu se slovníkem, ano i s mluvnicí, s prosodií a s rýmem, kde co chvíli nadobro podléhá básník příliš dlouho vzdálený od domova a od živých zdrojů mateřštiny. Kronika středověku pohanského i křesťanského, kterou Vocel mechanicky a bez osobitějšího výběru přelil z mělkého a osvícenského díla Pelclova, se mu rozsula pod rukou v řadu romancí, často bez zaokrouhlení a z pravidla bez pointy; jenom skrovně se osvědčilo skladatelovo úsi· lí řaditi dějově příbuzné básně v cykly, ať šlo o tragedii V ršovcú, ať o rytířské události před Milánem, ať zejména o štěstí a konec krále Ota 53