při stejném třídním původu o mnoho lidovější než zdrženlivý aristokrat Vocel, křísil lásku k jazyku a k národnosti vypravovatelstvím a divadlem, jež s důmyslem a zdarem přizpůsoboval potřebám a vkusu prostého obecenstva, obětuje se mu až do úmoru. Podobnost obou Kutnohořanú jest ještě hlubší. Jak Vocel, tak Tyl náleží k mladšímu pokolení vlasteneckých romantiků, které se již nedovedlo uspokojiti výhradně ideami válek napoleonských a reakce po nich následujícÍ, nýbrž osvojovalo si byt neúplně a nesměle již pokrokovější myšlenky občanské emancipace vanoucí mezi červencem 1830 a březnem 1848. Proto ani Vocel, starožitník z povolání, ani Tyl, ochotnický milovník vlastenecké dávnověkosti, neutonuli v samoúčelném antikvářství a požitkářském archaismu, n)'brž užívali obrazů minulosti k výchově svých současníků, hledali již v předešlých stoletích novodobé myšlenky, úmyslně se dopouštěli ideových anachronismů, jimž byli ostatně zavázáni z velké části za svou popularitu. Takto souviRí »Přemyslovci« velmi těRně s »Dekretem kutnohorským«, a od »Labyrintu slávy« vede cesta k »Janu Husovi« i ke »Kutnohorským havířům; ovšem, kde Vocel zů·stával obezřetn)'m konservativcem, bránícím obi'ah národního obrození proti náporu teoretikú i praktiků levice hegelovské, tam Tyl ochotně se nabízel za mluvčího sociální i politické emanci 49