zvláště o vzájemných dopisech z r. 1848, jimiž oba mužové chtěli odstraniti nedorozumění trvající, i když Čelakovský návodem své choti se podřídil vůli Matice a Palackého. Podrážděně připomínal Čelakovský Palackému, že ve svém zkostnatělém tradicionalismu následuje příkladu Jana Nejedlého, kdežto sám byl častován výtkou, že si libuje v podobném novotění jako Josef Franta Šumavský, při tom však Čelakovský se krásně Izdůvodněně dovolával i přímé a spanilomyslné povahy přítelovy. vývoj dal ve věci za pravdu Čelakovskému a potvrdil jeho osvícené názory o nepřetržitém vývoji jazykovém, jemuž nacionalismus teoretiků nemůže stavěti hrází, ale ani slova, která varovně pronesl Palacký o nedotknutelné »jednotě spisovného jazyka a tudíž i národnosti pro Čechy, Moravany a Slováky, jak in thesi, taktéž in praxi«, nepozbyla své vážnosti. Revoluční události r. 1848 uvrhly v zapomenntí tyto malicherné spory a daly oběma přátelům přenésti se přes rozmíšky bezvýznamné, které mají právě tak malou cenu jako starší projevy nedůvěry a zlovůle čelakovského k Palackému. Nebudiž jich příliš vzpomínáno! Co však zůstává, to! oba krásné soudy velikých spisovatelů o jejich dílech nejčelnějších a mimo ně onen příklad ušlechtilé a mužné povahy Palackého, která, zachovávajíc vlastní důstojnost a ctíc literární hodnotu druhovu, sypala řeřavé uhlí na hla-