ní a potěchy dostatek najde«. Na sklonku druhého dílu »Růže stolisté« v sousedství jiných dvou básní věnovacích zařadil Čelakovský mohutnou apostrofu Palackého a jeho Dějin, kterou lze označiti jako stejně šťastný protějšek ke kritice Palackého »Ohlasů«; veršem nebylo o předmětu nic trefnějšího napsáno. Básník »Růže stolisté« byl mistrem v úsečné karakteristice duchovních a zvláště slovesných zjevů, kterou vtipně a plasticky dovedl vměstnati do několika hutných veršů s obrazy přiléhavými a názornými. Zde dal llad »tajnými kobkami pozasuté sopky«, jimiž míní dávnou minulost národní, zaplanouti jasné pochodni vědeckého poznání Palacké· ho, ktf'ré rozněcuje dávnou lásku k vlasti: pevná mužnost se zde projevuje v názoru i ve výraze. A toto mužné, nikoliv slabošsky elegické pojetí rodné země a její minulosti promlouvá hned ve vstupním oslovení pregnantních trochejských veršů asyndeticky jako otesané kvádry položených: »Potem, krví svatá země! Matko mužů velikých! - Div hle! ještě žije plémě - tVé po bouNch tolikých/« Bylo v předbřeznové době napsáno mnoho nadšených vlasteneckých básní, inspirovaných mohutností dějinnou, ale sotva která se může rovnati této pádné brachylogii Čelakovského, jež se sice v druhé sloce poněkud zeslabuje výrazy nedosti osobitými, ale pak v závěrečné oslavě Palackého a jeho Dějin znovu nabývá mo 44