nějších prací Čelakovského, a to z iet, kdy na Palackého horlil nejnevrleji, od »K vítí« k »Ohlasům« a »Pomněnkám Votavským«, od »Selanek« k »Patrným dopisúm«, od srbských a lužických písní k překladům z Martiala a z Vestonie, od slavného posudku Slávy dcery až k drobným studiím z filologie slovanské. Palacký postnpně svým klidem a svou velkomyslností odzbrojil podrážděného Čelakovského, který ostatně í při nedostatku dobré vůle nemohl neuznávati ústředního, národně kulturního vý-znamu Musejníka. V květnu 1828 mohl podezřívati redaktorovu pochvalnou zmínku o sobě v Musejníku z obojakosti a čísti s patrným souhlasem nedůvěry úsudky Kamarýtovy o historické činnosti Palackého, které asi sám inspiroval, ale když v lednu roku 1830 vyšel v Časopise Če-ského Museum rozsáhlý rozbor »Ohlasu písní ruských« z pera Palackého, musil uznati, že nikdo ve vlasti nesmýšlí o něm tak čistě, velkodušně a přátelsky jako vzácný muž, o němž se sám plných sedm let vyslovoval hanlivě. Památné ocenění to - vedle staršího posudku rrurinského Angeliny Palackého nejvýznačnější čin v drobné kritice literární - požívalo by jistě proslulosti jako výraz nevšední spanilosti povahové, kdyby této stránky jeho nezastírala vynikající hodnota věcná; kritická škola Jungmannova vykazuje málo prací tak zdařilých. S vel-