Není správno, býval-li Komenský někdy u nás pojímán jako duch trpný, resignovaný kvietisticky, neschopný boje s osudem a zápasu se životem; i kdyby nebylo toto pojetí viněno.z omylu životopisem Komenského, který vypráví o neúnavném napětí organisátora politického a církevního, o cestách a stycích diplomata a zprostředkovatele, vyvracela by je Komenského metoda, kterou vede sebe i jiné zkouškami božími. Učí totiž, abychom právě v nich rozvili největší stupeň živorodé vůle přinášející dobro na zemi a ~jednávající blížnímu štěstí: pak náš žal, náš smutek, naše melancholie budou zlomeny a překonány - a dílo dokonalosti bude uskutečněno. Jan Amos Komenský jako celá Jednota bratrská hlásil se k prvokřesťanskému heslu fuga saeculi, t. j. útěk ze světa k Bohu, k blaženosti nebeské, ke klidu vznikajícímu z nerušeného pohlížení do tváře Hospodinovy; byly doby, kdy mu tato fuga saeculi přirozeně byla nejbezpečnější útěchou v strázních a marnostech bytí pozemského. Ale, kdy se pro něho stávala fuga saeculi přístupnou a žádoucí 1 Snad, když mlha smutku zaklopila celý životní obzor, nebo když černé vody melancholie zalily trpitele až nad ústa, či když žalný pohled filosofův nenacházel kolem sebe ničeho hodnotného ani trvalého 1 Nikoliv: teprve tehdy, když jsme zemi učinili o něco obytelnější,