se zlomiti náladovou skepsi nakloněnou dojmu o prázdnotě veškerého pozemského dychtění. Melancholie Komenského, tak složitá ve svých kořenech myšlenkových i osobních, tak odstíněná ve své zvláštní skepse a resignace, byla nesporně látkou hodnou uměleckého zvládnutí a básnické formy, pro něž Komenskému nechybělo nadání ani průpravy. Ale Jan Amos Komenský nezhodnotil svého sm\itku poeticky, nýbrž pouze řečnicky. Díval se na básnické dílo vůbec předrenesančně, t. j. očima středověkýma, žádaje po něm jednak, aby působilo přímo eticky jako živ)' příklad a naléhavé pravidlo pro život, jednak aby symbolicky a alegoricky ozřejmovalo hlubší pravdy, ve své abstrakci nepřístupné, a tím samým popíral možnost výtvoru subjektivistického. Pro literární formu pak přejal slohový ideál humanistický, který výraz básnický nahrazoval prostředky rétorickými: nespokojoval se nalezením jediného přiléhavého slova či obrazu, nýbrž usi· loval o hromadění jich; přehlušoval a překvapo~ val dynamikou výrazovou, což se nejednou stá· valo únavným; nanášel barvy a vůbec zdůrazňoval živel dekorační na úkor prvků konstruktivních. Tak vzniklo u Komenského zvláštní slohové baroko, které, na rozdíl od jesuiiského baroka románských a porománštělých národů, bylo by snad lze nazvati barokem protestantským a jež nachází své hrubší obdoby v Německu, jemnější 33