hlavně severní národové germánské kultury a jež nejkrásněji zhutněla v obrazových visích genia Miltonova i v melodii německé písně duchovní. J ejí zrození spadá již do století šestnáctého, kdy v renesanci nastával soumrak: též Halie měla divokou chmuru Michel-Angelovu a tesknou melancholii Tassovu. Byl to však Albrecht Durer, kdo dal nejmohutnější výraz nové a těžké chorobě věku: na jeho slavné mědirytině uprostřed emblemll věd, řemesel a uměn, s mocnými, leč nehybnými křídly, takřka přikována k zemi, ale hledíc velkýma, záhadnýma očima do dálky, sedí silná, produševnělá žena, výčitka a bezmocnost, otázka a neschopnost odpovědi v jedné osobě a teskní; ví, že není její hrdé a přísné duši pomoci. V Anglii, skoro o století později, přihlašují se největší básnický syntetik i největší vědecký analytik této nemoci duchů a srdcí zvláště jemnýcha ušlechtilých: Shakespearův Hamlet, který nestudoval náhodou ve Vitemherce, vystupující černě ze sivých mlh dánských, navždy ztělesnil onU. melancholii, kteron učený humanista z Oxfordu, Robert Burton rozpitval tak podivuhodně. K hořkosti intelektuální, již bych nazval rubem faustovského titanismu, družil se citový kult bolesti u pokolení, jež bylo daleko složitější, vznětlivější, odstíněnější než jeho otcové v renesanci. Synové zdědili po nich mnoho touhy, ale neméně zklamání; velké lionardovské naděje, že bude možno ovlád-