ci, zesiluje svou vlastní rázovitost. Každý článek o tradičnosti v naší literatuře jest vlastně komentářem W olkrova díla básnického. Nerudovská tradice nebyla v naší poesii nikdy výhradní, ano, na čas se zdálo, jakoby ji měl docela přehlušiti umělecký princip Jaroslava Vrchlického, v němž zároveň vedle rétoriky kollárovské ožíval i obměněně básnický odkaz Máchův. Jenom snad Julius Zeyer - jako později Karel Hlaváček, který si toho však sotva nvědomoval- byl přímým pokračovatelem Máchovým, třebaže celým naturelem se od něho nadobro lišil - všecky Zeyerovy evokace minulosti řízeny jsou principem barvitosti, kterou se vysvobozuje velice jemná organisace citová z těžké hrůzy vnitřních temnot, jež slují osamělost, marná touha po lásce bez konce, prahnutí po vykoupení z nevěry. Jako Máchovoc byl správně vyložen také Otokar Březina, alespoň ve svých uměleckých a mysliteh;kých začátcích, ale nebudiž zapomenuto, že v tradičním povědomí Březinově vedle Máchy vlastního a čistého žije i to, čím doba Vrchiického Máchu obměnila a přetvořila, nadavší jeho sensitivnost novou smyslovostí a doplnivší jeho hudební melodisilnou fugou řečnickou. Otokar Březina i Antonín Sova na pohled proti Vrchlickému jenom reagují, nahrazujíce jeho vítěznou pozemskost novou duchovostí, avšak ve skutečnosti