hotovi za pr..lpravné mladosti. Hlavně N eruda nikoliv. V tomto osvětlení jsou jeho Písně kosmické, v nichž na několika místech slohem až upřílišeně rétorickým ožila současně s V rchlickýID vesměrná duma máchovská, typickým dílem přéchodu a křižovatky, než se N erutla trvale .rozhodl pro slohovou úsečnost, písňovou zkratku, nápovědnou pregnanci, která se hlíží hutnému výrazu lidové písně a balady. Této básnické tradici, která jde k němu od Čelakovského a Erbena, dal právě on nový tvar, aby v podobě jím dané přecházela na pozdější pokolení; dnes jsme si zvykli mluviti prostě o nerudovské tradici v našem básnictví jako pravém protikladu oné barvité rétoriky, onoho rozvitého verbalismu, oné honosné architektoniky slovní a veršové, jež jest trvale sp{kta se jménem Svatopluka Čecha a Jar. Vrch1ického, aniž cele vyčerpává, jak již pověděno, celý zjev tohoto. rrradice nerudovská! Kolik různých osobností z několika generací opřelo se o ni, kolika dodala a dodává síly ~istoty! Jet v ní princip slohový nerozlučně sPJat se zásadou mravní sebevýchovy, pro umělce až osudově závažné. Znamená totiž zároveň karakterní výzvu, aby se básník oprostil ode všeho dekorativně podružného, aby, opomíjeje nahodilosti, pronil\1al k podstatě, aby sporým a výrazným slovem postihoval duši věcí a sám smysl chvíle, aby se snažil zjedno-