o klasičnosti v literatuře a o Obohacování jazyka českého méně podnětná a zajímavá než pro politika Posledních slov Frant. Palackého. Oběma činy se stal Jungmann zakladatelem naší tradice. Stvořil básnický jazyk, který jest posud živ, a učinil to zpúsobem, který se při jazykové tvořivosti ještě stále mwědčuje - teprve díla napsaná touto básnickou řečí působí na nás podnes dojmem kontinuity ničím neporušené. Přemítaje v duchu romantickém o otázce klasičnosti, eož l:'e mohlo zdáti jeho vrstevníkům příliš smělým maximalismem, stanovil pro 'vždy náš poměr ke světové poesii a vytkl jasnovidně, třebaže za pomoci svých německých učitelú, požadavek národní svébytnosti jako životní problém na· šeho písemnictví, které se od cizích literatur učí, " nimi soutěží, do jejich vývojové logiky se včleňuje, ale při tom zůstává svým a osobitým. Jungmannovské otázky se vracejí, byť nikoliv se jménem svého púvodce vždycky znovu, kdykoliv ~e přemýšlí o možnosti a podmínkách národního písemnictví, u N erudy jako u Krásnohorské, u Hálka jako u Vrchlického, u Svatopluka Čecha jako u Šaldy. Netvrdím, že se s Jungmannem všichni shodovali, ale o to, jak řečeno, při zdravém tradicionalismu ani neběží: jsme vděčni předchúdcům, kteří dávají otázky, aby na ně potomstvo postupně odpovídalo. Jungmann sám nebyl básník, ale dožil se toho, 18