pije drama severské, nýbrž že nás všecky unaSl renesanční touha po kráse: což nemáme žíti tak barvitě jako minulé věky, což nemáme komponovati své pohyby do slunečnf záře a do úsměvů přírody, což nejsme již schopni přenésti dekorativní smysl z malířských atelierů do skutečnosti? Velká výtvarná kultura, tkvějíCf kořeny již v otcovském domě a posílená soustavným studiem obrazáren, výstav a dějin malířství, opravňovala ji, aby na otázky ty odpovídala kladně. Vmýšlejíc se do úloh, představovala si scény v barvách, své pohyby a postoje hledaÍa před reprodukcemi anglických Praeraffaelistů, ve VÝtvarných hodnotách Moskevského divadla nacházela neméně vnitřního štěstí než ve vroucí dobrotě jejich niternosti. Toužíc takto uspokojiti svůj smysl pro malebnou krásu, hledajíc v umění velikých obrysů protiváhu k realistické tragice každodenní šedi, Hana Kvapilová se vrátila oklikou k Shakespearovi, zastavivši se na čas s radosti u moderních pohádek symbolického dostřelu, a ponořených do světel a barev osvobodivé feerie. Shakespeare tragik rozhodně nepatřil k duchovní její oblasti: tvrdá sila a ocelová určitost ji v dramatě spíše odpuzovaly než přitahovaly; animální pocit bezohledné vitálnosti příčil se jejímu etickému smyslu; aristokratický dualismus dobra a zla byl jejímu harmonickému nitru nepřijatelnývystupovala-li s úspěchem a s posvěcenfm v Shakespearových truchlohrách, ztělesňovala tam postavy, v kterých všeobsáhlý genij tvůrcův hledal takřka rovnováhu svého krutého heroismu; jejf Ofelie v »Hamletu«, podobně jako Markétka v prvním d.fle »Fausta« Goethova přímo vyvažuje plachým 208