jež vydány s názvy »Z naší národní společnosti«, »Z měst a ze samot« a »Kresby a črty« v 1. 1881 až 1891, čtou se také obrázky jiného druhu: idylické obrázky drobných postaviček prosycené důvěrnou láskou k prostému lidu a prozrazující leckdy pronikavost životního pozorovámj mravoučná tendence skoro kalendářová nedovede v nich utlumiti čestného úsilí realistického. Jsou váženy buď z jižních čech, kde r. 1884 navštívila Teréza Nováková rodinu svého chotě, nebo z litomyšlského Záhradí a vynikají správností postřehu i teplem podání nad ony povídky, v kterých zpodobovala Litomyšl samu. Z okolí litomyšlského do r. 1886 znala jenom lázně Hory u České Třebové,kde s churavým svým otcem trávívala prázdniny a zběžně několik okolních měst; ale tyto dojmy výletové neměly valného vlivu na její tvoření. Asi od r. 1885 účastnila se má matka činně, ano obětavě ruchu spolkového, a desetileté vůdčí její postavení v »Spolku paní a dívek« bylo výmluvným důkazem, že pohrdlivou a vzdornou isolaci zaměnila za činorodou práci výchovnou i buditelskou; Litomyšl nyní nebyla pouze domovem rodiny, ale také domovem snah - vliv zásad K. Světlé nebyl tu bez vlivu. Z prvních veřejných podniků »Spolku paní a dívek« byla výstava ručmch prací, jež mimoděk uvedla Terézu Novákovou k studiu národopisnému. Zajímala! se jíž dříve o etnografický ruch na Moravě, vedený J. Wurmem, rodinou Wanklovou a M. Procházkovou, a zvláště tato pam, do jejíchž časopisů má matka pilně přispívala, obracela pilně její zřetel k národnímu kroji a k lídovému vyšívání. Mezi přípravami k oné vý 191