jem a dialogem řešení problémů, které prave v oné chvíli zaměstnávají mysli jeho rodáků a čtenářů. První velká výpravná skladba Terézy Novákové, »Maloměstský román«, připsaný právě Karolíně Světlé v den jejích šedesátin, vyhnala tuto národně výchovnou a výstražnou tendenci až do krajnosti, jsouc při tom až příkrým soudem citového života hrdinky Svatavy Krovecké, za níž se skrývá melancholická postava Zdeňky Havlíčkové. Leč jak z »Maloměstského románu« tak i ze staršich a pozdějších prací Terézy No'~ákové ze společenského života českého mluví úzké a jaksi chudé pojeti národnosti, na níž stále lpí sLarý konvencionalísm. Zatím však Teréza Nováková statečně a čestně pracovala o zreálnění a prohloubení svého češství. Úplně souběžně s její literární i spolko\"ou snahou o vyšší vzdělanostní úroveň našich ž?n a o jejich mravně společenské sebevědomí postupoval u ní zájem, který byl pronikavou a promyšlenou anticipací přítomného hnutí za své· ráz. Podnícena národopisným hnutim na Moravě, poučena přímo odborně v otázce krojové, ale přijímajíc při tom starý romantický názor o svéprávnosti lidového umění, hlásala v přednáškách i v článcích (tyto vyšly hlavně v olomoucké »Domácí hospodyni« a v prvních ročnících »Kalendáře paní a dívek«), že česká žena má ve všem svém životě vděčně a soustavně čerpati z formového bohatství vytvořeného našim lidem: má se oblékati po česku, má míti svérázně zřízenou domácnost, má spolupůsobiti na užiti původních motivů stavebních při bytové architektuře atd. 183